Dagens vego

Dagens middag blev enkel och god, och även helt vegetarisk. Jag improviserade på flera fronter och resultatet blev faktiskt över förväntan med tanke på hur enkla improvisationerna var. :)

Middagen som bjöds var gratinerad aubergine och tomat, linssallad och stekt haloumi.

Den gratinerade auberginen gjorde jag så här:
Jag skar auberginen i ca 1 cm tjocka skivor. Jag saltade skivorna och lät dem ligga ca 10 min för att de skulle få dra ur lite vatten.

Efter 10 min torkade jag bort saltet och la sedan auberginen i en pajform. På varje aubergineskiva la jag en tomatskiva, och ovanpå det hällde jag rikligt med soja och sen lite riven grevéost. Sen skjutsades hela härligheten in i ugn och fick gratinera 15-20 min på ca 250 grader.
Latmanslinssalladen jag serverade till var ett experiment, verkligen världens enklaste, och faktiskt också god. Jag tog en tetrapack röda kokade linser, sköljde linerna i vatten och blandade sedan ner två rejäla skedar röd pesto. Jag blandade ihop det, och vips klart! Världens snabbaste alltså!

Tillsammans med en grönsallad och haloumi blev det en riktigt färgsprakande och välsmakande middag!

1 kommentar:

  1. Jag gillar också aubergine. För några år sedan hade jag en aubergineplanta i uterummet och fick en frukt. Den blev lusig och gav liten utdelning. Därför ingen repris.

    SvaraRadera