Köttfärsrulle

Förra veckan hittade jag en GI- och Hälsabilaga till Expressen som var fylld av inspirerande recept, så i fredags testade vi ett. Köttfärsrulle. Tyckte det kändes lite småfestligt och fredagsaktigt att göra en inbakad rulle! :)

Köttfärsen bakades in i filodeg, vilket skulle vara ett nyttigare alternativ än smördeg. Och att det var så visade sig stämma. För filodegen (som jag aldrig använt innan) var mycket tunn och smakade inte särskilt mycket alls. Fast rullen som helhet blev god!

KÖTTFÄRSRULLE
400 g köttfärs
1 gul lök
1 vitlöksklyfta
1 morot
1 dl majskorn
1/2 påse tacokrydda (jag tog hela påsen, då behövdes inget extra salt och peppar)
2 filodegsark
1 msk olivolja
1 msk sesamfrön

Gör så här:
Bryn köttfärsen. Finhacka lök och vitlök och bryn tillsammans med köttfärsen några minuter. Riv moroten och balnda ner. Tillsätt majs och tacokrydda och stek 10 min på svag värme. Låt svalna.
Lägg ut filodegsarken ovanpå varandra på ett bakplåtspapper. Lägg på köttfärsen och rulla ihop till en rulle. Pensla rullen med olivolja och strö på sesamfrön. Grädda i ugnen, 200 grader ca 15 min. Skär rullen i bitar och servera med en ordentlig sallad.



4 kommentarer:

  1. DEthär vill jag prova!! // jossan i Örebro

    SvaraRadera
  2. Ser fantastiskt gott ut - det där måste jag testa! Funkar det som matlåda - alltså har du provat att värma úpp resterna? /Paulina

    SvaraRadera
  3. Mm. Väl värt att testas! I receptet stod det att man kunde skära rullen i bitar och äta bitarna som mellanmål, både kalla och varma. Men kalla har vi inte testat. Resterna värmde D upp dan efter, och det funkade tydligen finemangs. Så det funkar fint för lunchlådan! :)

    SvaraRadera
  4. Åh, så gott det ser ut!! Jag gillar nya köttfärsrecept... Måste prova.

    SvaraRadera