Midsommarefterrätt

Såklart har det lagats en del mat i sommar. Vissa saker finns förevigade i kameran, så några recept tänkte jag lägga in. Först ut är midsommarafton, då jag hade fått uppdrag att fixa efterrätt. Eftersom alltihop skulle transporteras till Stockholm fick det bli något enkelt -marinerade jorgubbar. För att det inte skulle bli alltför geggigt förberedde jag alla ingredienserna hemma, men blandande inte ihop förrän just innan det skulle serveras. Blev mycket bra!

JORDGUBBSSALLAD MED BASILIKA OCH MYNTA (från arla.se)
1 liter jordgubbar
1/2 dl ströråsocker
rivet skal och pressad saft av 1 apelsin
1/2 dl hackad färsk mynta
2 msk hackad färsk basilika

Jag delade jordgubbarna, blandade socker och apelsin i en burk och tog de färska kryddorna (från min egen odling) i en påse. Mycket lättransporterad efterrätt. (Tyvärr glömde jag fota när hela härligheten blandats ihop).


Jordgubbarna serverade jag med grädde och knäckflarn. Minns inte riktigt vilket recept jag använde för knäckflarnen (mer än att det var ett recept utan grädde eftersom jag inte hade det hemma). Hur som helst blev flarnen goda, knäckiga och lagomt sega. Och alltihopa tillsammans blev en perfekt midsommarefterrätt.

2 kommentarer:

  1. Vitchokladsås med lime till jordgubbar, fick du smaka det?

    SvaraRadera
  2. Jajamensan. Det var GOTT!

    SvaraRadera