Köttfärsgratäng med squasch

På Tastelines hemsida hittade jag ett recept på en GI-vänligare lasagne där pastan var utbytt mot squasch. Efter det är högsäsong för squasch nu och jag verkligen gillar mat med squasch bestämde jag mig för att prova receptet. Jag tänkte mig att det skulle vara ett snabbt och enkelt vardagsrecept, men så var det inte. Det blev faktiskt en ganska långdragen historia eftersom squaschen skulle vattnas ur i minst 30 min innan den skulle in i ugnen. Men, men... den dagen jag testade detta recept jobbade D sent och kom inte hem förrän efter 22, så jag hann ändå både träna, handla, laga mat och äta innan han var hemma.

KÖTTFÄRSGRATÄNG MED SQUASCH
500 g köttfärs
2 st suasch
1 lök
1 vitlöksklyfta
olivolja
salt och peppar
1 pkt krossade tomater
1 lagerblad
oregano
1,5 dl grädde
Gör så här:
Skär squaschen i sidor på längden. Salta på bägge sidor och låt vattna ur 30 min. Skölj av och torka.
Hacka lök och vitlök, stek tillsammans med köttfärsen i olja. Salta och peppra. Tillsätt tomater, grädde, oreganon och lagerblad. Låt koka en stund.
Varva köttfärs och squasch i en form. Gratinera i ca 30 min i 200 grader. Servera med en ordentlig sallad.


2 kommentarer:

  1. Moster E: Gjorde den helt vegetarisk med tomat, morot, kålrot, lök, grädde mm. Jättegott!

    SvaraRadera
  2. Åå, det låter som en jättesmarrig variant. Det måste jag testa nån gång.

    SvaraRadera