Chevrepaj


Lagomt till helgen så lägger jag ut receptet på denna smarriga paj för er som gillar chèvreost. Vi hade nämligen trevligt besök från Stockholm förra veckan och bjöd då på denna rätt. Som vanligt så hinner jag börja äta innan kameran hinner fram så det ser lite tunt ut med en skiva lax som tillbehör. Till efterrätt blev det en kladdkaka med dumle i, sååå GOOD!! Receptet kommer här nedan.

Pajreceptet har jag fått av en vän och receptet på kladdkakan kommer från matbloggen http://www.bloggfamiljen.se/?blog=matplatsen



Chèvrepaj med dinkel och purjolök

Pajdeg:

3 dl dinkelmjöl
115 g smör
2 msk creme fraiche
1 krm salt

Kör alla ingredienserna i en matberedare eller jag använde elvispen med degkrokar och det gick bra. Tryck sedan ut pajdegen i en pajform. Ställ gärna pajskalet i kylen en stund så håller den formen bättre. Naggas i botten innan gräddning.

Fyllning:
1 purjolök
2 ägg
2 dl matlagningsgrädde
1 dl riven ost
200 g chèvre
salt, svartpeppar

Ansa, snitta och skölj purjolöken under rinnande vatten. Strimla purjon och blanda med ägg, grädde och riven ost. Krydda med salt och svartpeppar.
Fyll pajskalet med fyllningen och grädda i 200 grader i 15 minuter.
Skär chèvren i skivor och fördela över pajen och grädda ytterligare 15-20 minuter. Jag upptäckte att jag gjorde inte enligt receptet utan jag la på osten direkt och gräddade däremot lite längre. Det gick lika bra. Tänk på att purjolöken lätt bränns så använd ugnsfolie vid behov.
Ta ut pajen när den har stelnat.

Servera med lax i skivor, kallrökt, rökt eller gravad och en grönsallad till!

Kladdkaka med dumlekola
(jag gjorde 1½ sats i en form med löstagbar kant men detta är originalreceptet)

100 g smör
2 ägg
3 dl socker
1½ dl vetemjöl
1 dl kakao
½ tsk salt
½ påse dumlekolor, gärna dumle stars som har olika smaker

Sätt ungen på 175 grader
Smält smöret och blanda vetemjöl, salt, socker och kakao.
Rör ner smöret och tillsätt sedan äggen.
Rör ordentligt så att det blir en jämn smet.
Smöra och bröa en form med löstagbar kant.
Sätt bakplåtspapper i botten av formen så är det lättare att få kakan att lossna.
Dela dumlekolorna och rör ner i smeten.
Häll över i formen och grädda i ca.20-30 minut
er. Den ska vara kladdig när den är klar.

Serveras ljummen eller kylskåpskall med ev. bär och vispad grädde.


Posted by Picasa

3 kommentarer: