Nystart.

Det är mycket nystart när vardagslunken drar igång efter semestern. Nystart på goda matvanor (mindre socker och mer grönsaker). Nystart på motionerandet (oftare och snabbare, promenader duger gott). Nystart på heminredandet (lite mer företagsamhet, t.ex. faktiskt sy gardiner av tyget jag köpte på semestern och lyckas få till hallinredningen nån gång). Och, framför allt, nystart på surdegsbakandet. Mina surdegsgrunder hamnade i vasken innan vi drog iväg på sommarsemestern. Så där behövs nystart i form av en ny surdegsgrund… som jag påbörjade idag. En rågsurdeg.



Hur det blir med alla andra föresatser när vi kommit en bit in på hösten återstå att se. Men ett är då säkert, i höst ska det minsann bli baka (åka) av.

3 kommentarer:

  1. Imponerande! och jag behöver massor av goda, nyttiga recept för idag inleds det goda livet (igen...) Ska följa bloggen i höst.

    SvaraRadera
  2. D har bakat flera varianter av semesterbrödet. Kanske vaknar hans bakådra till liv.

    SvaraRadera
  3. Jag tänkte baka semesterbrödet i helgen. Surdegsgrunden är inte klar än. Jag undrar dock hur den blir. Man ska ju röra morgon och kväll, men jag har har bara kommit ihåg att röra på kvällen. Ikväll blir första gången den ska matas under tillverksningsprocessen. Kanske blir det bättre då, för imorse luktade den verkligen apa!

    SvaraRadera