Stendöd.

Eller stendöd vet jag inte om den är. Men halvdöd i alla fall. Det är inget liv i surdegsgrunden jag startade förra veckan. Har verkligen ingen aning varför. Jag har gjort den enligt konstens alla regler, förvarat varmt ovanför kylen, blandat, rört och matat. Fast den har inte alls bubblat upp som den borde. Och surdeggrunden luktar APA, inte alls banan som jag tycker den förra gjorde när den fungerade fint.

Kanske har det att göra med att jag använde ett annat mjöl denna gång, ett icke-ekologiskt grovt rågmjöl (tror instruktionen egentligen är ekologiskt "vanligt" rågmjöl), eller också att det är rötmånad (det trodde de på jobbet som jag beklagade mig inför). Fast jag vet inte... Tror faktiskt jag får hälla ut denna, köpa nytt mjöl och göra en nystart igen. Snopet.


Inga kommentarer:

Skicka en kommentar