Helgmatlagning

Igår hade vi främmande av fina J (maken Ch var på bröllop i Tallin) och då blev det tillfälle att prova ett annat nytt recept från en annan kokbok. Denna gång dock en nyinköpt kokbok, GI-gourmet. Middagen blev trerätters med både för- och huvudrätt från boken.


Vi köpte boken efter att ha bläddrat och läskats av den hemma i Holmsund. Efter ytterligare lite bläddring känns det verkligen som ett bra köp. Jag tror vi kommer laga mycket "helgmat" ur denna. (Müslin jag försökte mig på härom dagen kom också från denna bok, fast den blev ju inte så lyckad...)

Förrätt: RÄKCOCKTAIL MED PAPAYA OCH LIME, 4 PORT.
500 g räkor med skal
1/3 papaya (jag tog nästan en hel papaya)
1/3 gurka
1/2 kruka färsk koriander (jag tog lite torkad istället, nästan... men bara nästan, för mycket)
1 lime
salt och svartpeppar

Gör så här:
Skala räkorna. Skär papaya och gurka i tärningar. Blanda ner koriandern. Pressa över limesaften. Smaka av med salt och peppar. Servera i fina glas. Jag serverade salta kex på sidan om.


Huvudrätt: STEKT LAX MED ÄPPELSALLAD, 4 PORT.
500 g laxfilé
salt och citronpeppar
1 paket babyspenat
1/2 granatäpple

ÄPPEL- OCH RÄTTIKSSALLAD
2 äpplen
1/2 rättika
1 dl creme fraiche
1 msk pressad citronsaft
2 msk hackad färsk mynta (från balkongodlingen)
salt och svartpeppar

Gör så här:
Salladen: Skala rättikan, riv äpple och rättika grovt. Blanda med övriga ingredienser. Smaka av med salt och peppar. Ställ kallt.
Lax: Strö på salt och citronpeppar. Stek portionsbitarna i en stekpanna. (Vi hade en stor laxbit som vi stekta i ugnen istället, ca 200 grader ca 25 min).

Servering:
Lägg babyspenatbladen på tallriken. Lägg lax och sallad ovanpå. Garnera med granatäpple.


Detta blev en mycket smarrig rätt! Fräch och lätt. Kul att använda rättika, det hade jag aldrig gjort förr. Vi kokade faktiskt lite fullkornsris till också, fast det behövdes inte.
.
Till efterrätt blev det sedan jordgubbar och grädde. Fast det glömde jag fota. :)

1 kommentar:

  1. Oj så gott det ser ut. Måste prova. Jag har faktiskt inte gjort så mycket från boken. mest tittat i den.

    SvaraRadera