Sylt

I helgen var vi på besök hos svärföräldrarna och då passade jag på att skörda lite i deras trädgård. Plockade nästan 2 kg svartvinbär som jag bestämde mig för att koka sylt av. Efter lite råd från morsan, och lite experimenterande med det socker jag hade hemma, blev det till slut en riktigt bra, inte alltför tunn sylt. Och vädligt god också!

De här proportionerna använde jag:
1 kg svarta vinbär
0,5 kg vatten
0,85 kg syltsocker
0,15 kg vanligt socker

Jag blandade svartvinbär och vatten och lät det koka ca 20 min. Därefter rörde jag ner sockret. Sylten fick, under omrörning, stå kvar på plattan tills sockret löst sig.

Därefter fick sylten svalna helt innan jag hällde den på burkar - som jag nu förvarar i frysen. Allt för bästa hållbarhet.

1 kommentar:

  1. Bra jobbat!
    I måndags plockade jag också vinbär.
    Men jag gjorde gele av mina bär.
    Får nog lov att prova ditt recept och
    koka lite sylt också. Det är ju så gott till yoghurt.

    SvaraRadera