Lärdom om müsli...

Man kan inte lyckas jämt.

Härom kvällen skulle jag göra egen müsli. Hade hittat en gott (och GI-vänligt :) ) recept med rågflingor, kanel, kardemumma och allenhanda frön och nötter. Allt skulle blandas med vatten, olja och honung och rostas i ca 25 min i 250 grader. Förvisso stod det att man måste röra om ofta för att det inte skulle brännas, men jag rörde visst inte tillräckligt. För när ca 20 min hade gått (coh jag hade rört om det typ tre gånger eller så) började det osa bränt i köket. Hmmm....

Müslin var svart, eller i alla fall nästan. Den var bränd. Inte ätbar. Så det var inte annat att göra än att slänga bort alltihopa. Usch, det är inte kul. Jag kom inte ens ihåg att ta en bild på eländet, men det kanske var lika bra det.

Lärdomen från detta är alltså att när man rostar müsli måste man verkligen röra OFTA, annars blir det inget vidare.

1 kommentar:

  1. Den musli som jag gör ur Annas kokbok ska rostas 20-30 min i 200 grader. Det står också att man ska noga passa den så att den inte bränns. Du får göra ett nytt försök. Synd bara på alla goda ingredienser.

    SvaraRadera