Currydoftande köttfärssoppa

Ikväll har jag gode fadern på besök eftersom han deltar i en Stockholmsbaserad konferens idag och imorn. Med besök i lyan passar det bra att testa ett nytt recept. Och såklart blir det soppa. Receptet hittade jag på Tastelines hemsida. Ursprungsreceptet var med köttfärs och köttbuljong. Men jag var sugen på vegomat, så jag följde det alternativa recept som fanns i direkt anslutning.

CURRYDOFTANDE KÖTTFÄRSSOPPA

- 400 g köttfärs (jag tog qornfärs för att få en vegosoppa. Eftersom qornfärsen var i 300 g paket tillsatte jag också 1 dl röda linser för att få en riktigt matig soppa.)
- 2 gul lökar, finhackade
- 2 vitlöksklyftor, rivna
- 1 äpple, syrligt, i tärningar
- 1 msk smör
- 3 tsk curry (jag tog röd thai curry, gillar inte gul curry)
- 1 l vatten
- 2 köttbuljongtärningar (jag tog grönsaksbuljong)
- 1 burk krossade tomater
- 2 msk citronsaft

Gör så här:

1. Fräs köttfärs, lök, vitlök och äppeltärningar i smöret. Strö i curryn och låt den fräsa med ett par min. (Används qornfärs behöver denna inte fräsas utan den tillsätts tillsammans med vätskan)
2. Tillsätt vatten, buljong, tomatpuré, krossade tomater och citronsaft,
3. Smaka av med salt och peppar. Låt soppan småkoka i ca 10 min.

Vi åt soppan med en klick turkisk yougart i och med gårdagens surdegsbröd till. Gott!

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar