Stureby Levain, nytt försök

Efter missödet förra helgen då jag lyckades blanda ihop mina två degar och gjorde "fel bröd" av fel "deg" ville jag pröva baka ett riktigt Stureby Levain. Denna gång bakade jag bara en sorts bröd för att inte riskera något. Resultatet - kalasfina bröd!

Med nybakat bröd hemma behöver man inte anstränga sig för att få till en god söndagsmiddag. Dessutom hade vi trotsat snöovädret och begett oss ut på stan för en sen lunch/eftermiddagsmat (efter att ha städat lyan i 3,5 h först - gosh vad smutsigt det blir om man inte städar så ofta), så vi hade redan ätit rejält en gång denna dag. Till söndagsmiddag gjorde jag därför, suprise, en soppa! Jag körde receptlöst och blandade lite vad som fanns i frysen. Resultatet blev en god broccoli och spenatsoppa.

IMPROVISERAD BROCCOLI- OCH SPENATSOPPA
Ca en halv påse broccoli
Frusen spenat, ganska mycket
En gul lök skuren i bitar
Vatten
En bytta frusen vispad grädde
En buljongtärning
Salt
Peppar
Oregano

Gör så här:
Lägg frusen broccoli, spenat och lök i en panna. Tillsätt kokande vatten så att grönsakerna täcks. Tillsätt buljongtärning, lite salt och peppar och koka ca 15 min. Mixa hela härligtheten slät. Tillsätt den frusna grädden (mums) och rejält med oregano. Smaka av. Tillsätt mer kryddor om det behövs.
Broccoli- och spenatsoppan åt vi tillsammans med Stureby Levain-mackor med ost, kronärtskockspesto och röd pesto. Mums!

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar