Chokladrutor med kokosglasyr

Idag var jag och A och fikade med min svägerska och kusinerna på ett mysigt cafè i Kungälv som jag skrivit om tidigare i bloggen. Cafeèt heter Moddys Cafe & kitchenware och de har stickcafè där 1 gng/månad. De bakar allt själva och de hade så mycket mumsigt men även fina husgeråd och inredningsprylar. De hade bland annat många små olika mumsbitar, såsom små brownies med valnötter och vit choklad, Rocky road, biscotti med lime och vanilj. Sedan hade de även denna eller nån liknande kaka i minibitar.

Receptet har jag tagit från boken "kyrkkaffe"

4 ägg
6 dl strösocker
150 g mjukt smör
6 msk kakao
2 tsk vaniljsocker
2 krm salt
3 dl vetemjöl

Glasyr:
200 g kokosflingor
2 dl strösocker
1 dl ljus sirap
1½ dl grädde
75 g smör

Sätt ugnen på 200 grader.
Vispa ägg och socker pösigt och vispa sedan ner det mjuka smöret i klickar.
Blanda alla torra ingredienser och sikta ner i smeten. Blanda och bred ut smeten i en långpanna klädd med bakplåtspapper.
Grädda mitt i ugnen i 200 grader i 15 minuter.
Blanda alla ingredienserna till glasyren i en kastrull. Sjud på svag värme i 5 minuter och rör under tiden så att det inte bränns fast.
Bred smeten över kakan och grädda ytterligare 8-10 minuter eller tills ytan är ljusbrun.
Låt kakan kallna innan den skärs i rutor.

3 kommentarer:

  1. Åå. Det där är nästan min favoritkaka alla kategorier! Fast nån bantarkaka är det inte. :)

    Nu går vi bara och väntar på att få se ett bebisfoto här på bloggen. Varje dag när jag kollar bloggen och ser att du inte lagt in nåt nytt inlägg tänker jag. Kanske dags nu...

    /K

    SvaraRadera
  2. Nä du, ingen bebis här inte. Jag hoppas inte att den har tänkt att stanna kvar där inne lika länge som sin bror. Men Axel har RS virus så vi hoppas att bebben stannar några dagar till.
    Kram/B

    SvaraRadera
  3. Snabbt jobbat! Jag säger som jag sa sist-om du blir arbetslös;Starta fik!! Å du,tänker på dig,magen och familjen! Ring om jouren behövs,annars LYCKA TILL!! kram Jenny GP

    SvaraRadera