Nikkaluokta soppa

Nu är det dags för ett tips på en god vardagssoppa.... Nikkaluoktasoppa med vitkål och köttfärs. Den ser inte mycket ut för världen men den är väldigt god.

Receptet har jag fått av min svärmor.







Ingredienser

250 g köttfärs
150 g ( ca. 4 dl strimlad) vitkål
1 msk margarin
2 msk senap
1 msk tomatpurè
1-2 lagerblad
1 liter vatten
2 buljongtärningar
1 purjolök
1 msk äkta soja
salt
svartpeppar
persilja (jag hade inte färsk persilja sist)

Bryn köttfärsen i lite margarin. Strimla vitkålen och blanda alla ingredienser i en kastrull och låt koka ihop tills vitkålen känns lagom mjuk. Smaka av med salt och peppar och oftast tycker jag inte att det behövs salt eftersom buljongen och sojan ger en salt smak.
Strö över färsk persilja och servera soppan med ett gott bröd!!

1 kommentar:

  1. Ååå. Smaksens. Den minns jag att jag gjorde och la upp på min gamla blogg. Men jag har inte gjort den på länge, men det måste jag ändra på. Tack för tipset!
    /K

    SvaraRadera