Citronrutor

Jag hittade en tidning i julas som jag var tvungen att köpa som hette hembakat. Tidningen finns året runt men heter då hemtrevligt. I den fanns det mycket smarrigt och nu har jag provat en kaka med citronsmak. Syrliga och saftiga små rutor.

Receptet är för en form som mäter 20 x 25cm och jag gjorde dubbel sats till en lånpanna men de blev lite tunna så nästa gång kommer jag att göra dem i en lite långpanna och då göra 1½ sats.


Till receptet:

Deg
2½ dl vetemjöl
½ dl socker
1 tsk vaniljsocker
150 g rumsvarmt smör

Citronkräm
3 medelstora ägg
2 dl socker
½ dl vetemjöl
Rivet skal från 1 stor citron
5-6 msk pressad citronsaft (jag tycker att det räckte med 4 msk)
florsocker att pudra med

Gör så här:

1. Blanda alla ingredienserna till degbottnen. Gör det gärna i en matberedare. Platta ut degen i en form/långpanna.
2. Förgrädda bottnen i 200 grader i 12-15 minuter
3. Vispa ägg och socker pösigt med elvisp. Tillsätt de övriga ingredienserna och häll smeten i formen/ långpannan. Grädda ytterligare i 8- 10 minuter.
4. Citronkrämen är lös när den är färdig men den efterstelnar.
5. Pudra överrikligt med florsocker när kakan är varm.
6. Låt kakan kallna och skär i rutor.






1 kommentar:

  1. Det här var fan inge gott!
    //Gangster Beng-Ha och Maffia Sven-E

    SvaraRadera