Klassiska mandelkubbar

Jag läste om en gravid kvinna som bakade en kaksort för varje dag hon gick övertiden men jag lovar... jag ska hejda mig. Det kommer en beach 2010 också. Men det blev en sort igår. Jag har aldrig bakat mandelkubbar förut och utseendet blev därefter. De jäser väldigt mycket i ugnen så jag gjorde kubbarna för breda. Sen hade jag för lite pärlsocker så de fick bli hackad sötmandel istället. Nästa gång kommer jag också att ta några fler bittermandlar för att få mera smak. Men övning ger färdighet...


Receptet är hämtat från boken "Hela Sveriges husman", ICA förlaget











Mandelkubba
r

Ca 30 st.

150 g smör
2 dl socker
8-10 bittermandlar( jag tog 9 st, men kommer att ta fler nästa gång)
2 dl mjölk
1 msk hjorthornssalt
ca 8 dl vetemjöl


Pensling:
ca 2 msk grädde (jag använde matlagningsgrädde)

Garnering:
Pärlsocker
hackad sötmandel

Gör så här:
Sätt ugnen på 200 grader
Rör smör ock socker poröst. Riv bittermandel fint och tillsätt dem och mjölken. Arbeta sedan in hjorthornssaltet och mjölet till en smidig deg.
Ta upp degen på ett mjölat bakbord och dela den i 2 delar.
Rulla ut varje del tillca3cm tjock rulle och platt ut den. Dela varje rulle i 15 bitar.
Pensla kubbarna med grädden och vänd dem i pärlsocker eller sötmandel.
Lägg kubbarna på en plåt klädd med bakplåtspapper.
Grädda kubbarna mitt i ugnen i 10- 12 minuter.
Låt dem kallna på ett galler under bakduk.

2 kommentarer:

  1. ÅÅÅ. Mandelkubbar, det som är så gott! Då tänker jag på min farmor, fast hos henne fick man nog oftast köpeskubbar. Hägges. Färska kubbar är ju bara så underbart gott!

    Jag tycker i och för sig att det där med en kaksort per dag över tiden låter som en ganska bra idé, särskilt om det finns kakor kvar till Valborg när vi kommer på besök. :)

    /K

    SvaraRadera
  2. Jag tänker också på farmor!Julia älskar mandelkubbar! Kram Jenny GP

    SvaraRadera