Surdegstankar


Jag har länge tänkt att ta steget å prova baka surdegsbröd. Det är inte så konstigt att jag har blivit inspirerad med tanke på att min "bloggkompanjon" sitter på "surdegsguruns" högra sida och har blivit ett proffs inom detta ämne. Men jag har i alla fall köpt en väldigt fin bok som jag tänkte att jag kunde tipsa om. Jag vågar lova att det kommer på bloggen när jag har vågat att börja "odla" en surdegsgrund. Men jag måste först köpa en hushållsvåg eftersom alla ingredienser är angivna i gram och inte i dl.

Boktips: Bröd från Brunkebergs bageri, skriven av Helene Johansson
Posted by Picasa

3 kommentarer:

  1. Åå. Den boken vill jag också ha! Måste nog skaffa den snart.

    Du vet E, rädslor är till för att utmanas. Det är bara att du kastar dig ut och börjar blanda mjöl och vatten, och röra, och mata, och vips har du en surdegsgrund! Fast du kanske ska klämma ut bebben innan du ger dig i kast med det projektet. :)

    /K

    SvaraRadera
  2. Ja, du K... bullen som jag har i ugnen håller på att att bli en surdeg om den inte snart hittar vägen ut. Så snyggt duschdraperi, det motivet är så snyggt!
    //E

    SvaraRadera
  3. Haha! Jadu, det kanske blir en surdeg av din bulle i ugnen. Fast du vet väl att surdegsbröd är bättre än alla andra bröd (både godare, nyttigare och hållbarare) så din surdegsbulle blir nog den bästa. :)

    /K

    SvaraRadera