Släta kardemummabullar

Ungefär hur länge som helst (typ flera år faktiskt) har jag gått runt och varit sugen på släta kardemummabullar. Flera gånger har jag letat efter hela kardemummakärnor på affären, men av någon anledning har jag aldrig hittat. En gång köpte jag hem malen kardemumma för att baka. Men det blir ju liksom inte riktigt samma sak om man använder den redan färdigmalna varianten, så jag kom mig som liksom aldrig för.

Men nu när jag siktat in mig på att baka fruktbröd så gjorde jag återigen ett försök att hitta hela kardemummakärnor. Och såklart fanns det. Kan inte fatta varför jag inte hittat det förr...

Nåja, i ett annat brödbakningprojekt hade jag använt 10 g jäst, så jag hade 40 g jäst hemma. Receptet byggde på 50 g jäst så jag var lite orolig att degen inte skulle jäsa så bra. Det visade sig dock vara hel obefogad oro. Degen jäste som aldrig förr, men kanske under lite längre tid än vad receptet angav.

Bullreceptet jag använde hittade jag på den här bloggen Miss Meisters mat, som för övrigt verka vara en väldigt trevlig matblogg. Enligt henne kom receptet från kokboken Annas kakbok.


SLÄTA BULLAR MED KARDEMUMMA, 32 st
200 g smör
5 dl mjölk
50 g jäst
2 krm salt
1 1/2-2 dl socker (jag tog 1 1/2 dl)
1 dl ljummet vatten
2 medelstora ägg
2 msk stött kardemumma
15-17 dl vetemjöl

1 ägg till pensling

Smält smör, tillsätt mjölken och låt allt bli fingervarmt. Mortla kardemummakärnorna och blanda med mjölet. Smula ner jästen i en bunke, strö över salt, socker och vattnet. Rör om och låt stå ett par minuter innan du häller i smör- och mjölkblandningen. Se till att jästen löser sig ordentligt. Rör i äggen och till sist blanda i mjölet och kardemumman. Arbeta degen med hjälp av träsked/trägaffel (jag tog såklart min elvisp och mina fenomenala degkrokar som funkar till allt). Låt degen jäsa övertäckt i bunken i 1-1 1/2 timme.

Knåda degen lätt och dela i två bitar. Varje del delas i 4 bitar och sedan i 4 delar igen. Rulla till släta bullar. Låt jäsa på plåt under bakduk ca 20 min. Pensla med uppvispat ägg. (Vi hade inget ägg att pensla med, men det blev fina bullar ändå. :) ). Grädda 8-11 min i 225 grader.





Posted by Picasa

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar