Fruktbröd


I söndags hade jag en riktig bakdag. Inte mindre än tre olika degar bakade jag av. Detta var det första brödprojeket, ett supersmarrigt, superenkelt (degen ska bara röras, ingen assistent eller elvisp behövs) fruktbröd fyllt med nötter och torkad frukt, med smak av kardemumma. Nästan lika gott som en söt-kaka. Brödet bakades på rågsurdegsgrund och receptet hittade jag såklart i Martin Johanssons Surdegsbröd.

FRUKTBRÖD
Dag 1, kväll
100 g rågsurdegsgrund
300 g ljummet vatten
180 g rågmjöl

Rör ihop allt, låt stå i övertäckt bunke över natten.

Dag 2, morgon
3 g hel kardemumma
Surdegen från gårdagen
200 g rågsikt
50 g vatten
10 g salt
25 g mörkt muscovadosocker (jag tog ljust för åtgångens skull eftersom jag redan hade sånt hemma)
50 g hela valnötskärnor
25 g hel sötmandel
50 g hela hasselnötskärnor
50 g russin
100 g torkade aprikoser
100 g fikon (jag tog 200 g aprikoser eftersom jag inte är så jätteförtjust i fikon)

Stöt kardemumman i mortel. Blanda ihop med allt utom frukten och nötterna. Rör degen i någon minut. Tillsätt frukt och nötter. Rör ytterligare någon minut. Täck bunken med plast och låt jäsa 3-5 h. Under tiden degen jäser kan man t.ex. åka iväg och testa Floating. Det gjorde vi. :)

Enligt receptet ska man grädda brödet i två smorda avlånga formar. Jag tyckte det blev så lite deg i varje form så jag satte all deg i samma form. Ett stalltips från morsan är också att klä formen med bakplåtspapper så blir det lättare att få ut brödet sen. Låt degen jäsa till den rest sig något, ca 1 h. Enligt receptet ska bröden gräddas i 250 grader i 25 min. Jag körde mitt bröd i 45 min eftersom jag bara använde en form. Efter ungefär halva gräddningen täckte jag brödet med folie för att det inte skulle bli bränt. 45 min gräddningstid var lagomt när man bara använde en form.

Låt svalna på ugnsgaller. Ät och njut!
Posted by Picasa

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar