Indisk favoriträtt

Chicken korma- mild curry med kyckling, russin och mandel är en av mina indiska favoriträtter. Som sagt i helgen blev det indisk hämtmat men förra helgen gjorde jag egen Chicken Korma å inte att låta skrytsam men den här grytan är lika god att göra själv som att äta på resturang. Tyvärr så blev det inget kort med tillbehören men är man hungrig så är man...

Receptet har jag hittat på www.receptfavoriter.se



Chicken Korma

6-8 pers.

1 kg kycklingfilè (Räcker med 800g)
2 stora gula lökar
6 vitlöksklyftor
1 dl tunnt skivad färsk ingefära
smör eller olja att steka i
1 tsk mald kanel
2 msk mald koriander
1 tsk gurkmeja
2 tsk mald spiskummin
1 msk hel grön kardemumma ( ej lätt att få tag i) eller 2 tsk skalade (Jag tog drygt 2 tsk kardemummakärnor)
½ tsk salt
1 nypa cayennepeppar
2 dl mald sötmandel
1dl russin
1 dl matlagningsgrädde ( jag tar oftast lite mer)
1 dl kokosmjölk ( Jag tar ca 2/3 burk)

Smaka av med: 1 tsk salt, 1 msk socker och 3 msk pressad citron

Så här gör jag:

Skär kycklingen i bitar och hackar löken fint. Stek kycklingen i smör eller olja. Tillsätt löken och pressad vitlök och stek ytterligare några minuter. Tillsätt sedan kryddorna och de övriga ingredienserna och koka i ca. 30 minuter. Rör då och då och tillsätt små skvättar med vatten så att grytan inte bränns. Jag brukar också späda med lite extra kokosmjölk/matlagningsgrädde efter smak.
Smaka av med salt, socker samt citronsaft.

Tillbehör:
Basmatiris
Raita-indisk yoghurtsås ( recept finns under sallad med matvete och köttfärsbiffar)
Mango chutney ( Icas med lime smak var väldigt god)
Naan bröd

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar