Polkagrisbiscotti

Det är inte ofta jag bakar sötsaker och kakor bara för att utan sånt bakas nästan bara om det ska komma gäster, det ska bjudas på efterrätt osv. Men av min moster B fick jag tips om några sötsaker, och jag blev sugen att prova i alla fall ett recept. Det blev Polkagrisbiscotti, från finfina bloggen Söta saker. Superenkla kakor att göra, och supergoda. Rekommenderas verkligen!

POLKAGRISBISCOTTI
100 g flytande smör
2 dl socker
3 ägg
2 tsk bakpulver
7 dl vetemjöl
En nypa salt
1 tsk vaniljsocker
1 1/2 dl hackade polkagrisar

Gör så här:
Rör ihop smör, socker och vaniljsocker. Rör i ett ägg i taget.
Blanda mjöl, bakpulver och salt. Rör ner i smör/äggblandningen tillsammans med polkagrisarna. Blanda ihop allt och forma sedan 4 längder.
Grädda i 175 grader 15-20 min. (Jag gräddade just över 15 min, men mina boiscotti blev rätt ljusa så det är nog bra att grädda så de får ordentlig färg.)
Ta ut och skär i 2 cm stora bitar. Sätt tillbaka i ugnen och torka på eftervärmen, gärna över natten.
Mina biscotti blev ganska breda eftersom jag gjorde deglängderna så att de låg längs kortsidan på plåten. Om jag bakar dessa igen (vilket jag nog kommer göra) kommer jag forma smalare deglängder som är längre oc ligger längs plåtens långsida. Då blir biscottisarna lite mindre, riktiga små söta munsbitar, och det gillar jag. (Fast stora är inte heller fel förstås när de är så goda som dessa är... :) )

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar