Favvo limpan!!

Idag har jag bakat filmjölkslimpa eller ” man tager vad man haver limpa”. Enkel, snabb och nyttig, det kan inte bli bättre. Denna gång använde jag detta recept som grund och det är väldigt gott.

Receptet hittade jag för längesen i Göteborgsposten.







Lingonbröd med hasselnötter

2 limpor

7dl filmjölk
1dl vetekross
200g hasselnötter
5 dl grovt rågmjöl
8 dl vetemjöl
300 g lingon
1,5 msk bikarbonat
1 tsk salt
1 dl mörk sirap

Sätt ugnen på 175 grader och förbered 2 avlånga brödformar som rymmer 1,5 liter genom att täcka dem med bakplåtspapper. Blanda samman alla ingredienser noga till en smet. Fördela smeten i formarna och baka mitt i ugnen i cirka 1 timme, eventuellt lite längre. Ta upp brödet ur formarna, ta bort bakplåtspapperet och knacka på brödets baksida. Låter det ihåligt är brödet färdigt. Låt brödet svalna på galler.
Posted by Picasa

2 kommentarer:

  1. Är det den goda limpan som ni brukar baka? Jag tänker osökt på er underbara vörtbröd,de bröden påminner väl om varandra (fast utan vört självklart)?!Mums!/Jenny GP

    SvaraRadera
  2. Ja, den blir aldrig likadan från varje gång men denna typ av limpa. Det var ett tips för vörtlimpan tyckte jag också var god och det borde funka utan vört kanske med lite brödkryddor istället. Jag får prova det!!

    SvaraRadera