Lättlagad tacopaj

Har idag varit på julgransplundring och det är att rekommendera att gå med en 1 åring som ej har förstått innehållet i en godispåse. Det medför att påsen automatiskt tillfaller mamman som inte tvekar en sekund. Därför sitter jag nu med en härlig ”dubbelplopp” i min mun och ska skriva ett inlägg i bloggen. Idag blir det klassiker: Tacopaj men ack så god.
Jag har ändrat lite i orginalreceptet som jag hämtat från www. matplatsen.org så detta är min version.

Här kommer receptet:

Pajdeg:
4 dl mjöl
2 tsk bakpulver
1 tsk salt
50 g margarin
1 ½ dl filmjölk

Blanda ihop allt till en deg. Tryck ut i en pajform. Gärna en med höga kanter och löstagbar botten. Förgrädda 5-10 min i 225°.

Fyllningen:
500g köttfärs
1 st gul lök
1 påse tacokrydda
1 dl vatten
2 st tomater
4-6 st feferoni alt. Chilikrydda/peppar eller lite tacosås fungerar lika bra

Bryn köttfärsen och löken. Tillsätt vatten och kryddpåsen. Koka så att köttfärsen blir rätt så torr. Lägg allt i pajskalet. Hacka tomater och ev feferoni efter smak. Lägg tomaterna och ev. feferoni eller strö över chilikrydda på köttfärsen.

Topping:
2 dl lätt crême fraiche
4 msk lätt majonnäs
2 dl riven ost eller 1burk vitlöksost ( använde cremè bonjour)
3-4 st pressade vitlöksklyftor (om du använder vitlöksost räcker det med 1-2 vitlöksklyftor)

Blanda och bred toppingen ovanpå pajen. Grädda 10-15 min i 225° tills ytan fått vacker färg. Servera med en stor blandad sallad.
Posted by Picasa

1 kommentar:

  1. Lättlagad och lättlagad? Tror vi har lite olika definition där. Själv tycker jag soppor där massa grönsaker slängs ner i en gryta, kokas sen mixas är lättlagat. Så sådana recept kommer jag bidraga med. :)

    SvaraRadera