Solrosbullar

Det är lördag kväll och jag tänkte innan jag slappar i soffan framför tv:n att jag skulle dela med mig av ett gott brödrecept som jag bakade idag. Saftiga och goda bullar.

Receptet hittade jag i tidningen Matmagasinet nr 6-7 2009






Ca.15-20 bullar

50 g jäst
5 dl mjölk
25 g rumstempererat smör
2 msk ljus sirap
2 tsk salt
1½ dl solroskärnor
4 dl grahamsmjöl
ca. 7 dl vetemjöl special

Pensling och garnering:
mjölk
solroskärnor

Lös upp jästen i den finegrvarma mjölken. Klicka ner matfettet och tillsätt därefter sirap och salt.
Tillsätt solroskärnor, grahamsmjöl och till sist vetemjölet. Arbeta samman till en blank och smidig deg. Täck degen med en bakhanduk och låt jäsa i ca. 30 min.
Stjälp upp degen på mjölat bakbord och knåda samman den lätt. Dela den därefter i mindre bitar och forma till runda bullar.
Kavla ut bullarna till platta runda kakor. Pricka dem lätt och pensla med mjölk. Strö över solroskärnor.
Lägg bullarna på bakpappersklädd plåt och låt dem jäsa ytterligare i ca. 25 min.
Sätt ugnen på 225 grader. Grädda bullarna i mitten av ugnen i 6-7 min.
Posted by Picasa

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar