Bullar, bullar, bullar...


Det finns inget godare än nybakade bullar och ett glas mjölk, underbart!!

Igår bakade jag kanelbullar som det oftast blir men ibland blir det vaniljbullar men kanelbullar är alltid en favorit. Sedan doftar det så härligt hemma, barndomsminnen....

Jag bakade dubbelsats och det blev även några semlor för fettisdagen närmar sig.

Receptet är från mjölpaketet (Ramlösa Kvarn)

ca. 40 bullar

Ingredienser:
100-150g margarin
5 dl mjölk
50 g jäst
1-1,5 dl socker
½ tsk salt
2 tsk kardemumma ( kan uteslutas men jag tycker att det är ett måste)
ca. 13 dl vetemjöl

Fyllning: (min fyllning)
rumsvarmt smör
kanel
socker

Pensling:
uppvispat ägg
lite vatten

Garnering:
Pärlsocker eller flagad/hackad mandel

Gör så här:
Smält matfettet i en kastull. Tillsätt mjölken och värm till 37 grader.
Finfördela jästen i en degskål och tillsätt degvätskan och rör om till jästen har löst sig.
Tillsätt socker, salt, kardemumma och nästan allt mjöl. Jag rör alltid för hand för jag tycker att det blir godare bullar om degen är lite lös. Låt degen jäsa i ca. 40 min.
Förbered under tiden fyllningen. Jag blandar rumstempererat smör, kanel och sockret till en kräm.
Ta upp degen på ett mjölat bord knåda degen smidig. Kavla ut degen till rektangulära kakor. Bred smörkrämen på och strö lite extra kanel och socker på. Rulla ihop och skär i lagom stora bullar. Lägg dem på en plåt täckt med bakplåtspapper. Jag brukar inte använda formar men det är en smaksak.
Låt bullarna jäsa övertäckta i 40 min.
Pensla och garnera.
Grädda bullarna i mitten av ugnen på 225-250 grader i ca. 6-8 min.
Posted by Picasa

1 kommentar:

  1. Mums! Bullar har jag nog aldrig bakat någon gång faktiskt (annat än när morsan varit på besök). Men man blir sugen... Och nu har jag hittat ett bullrecept i min surdegsreceptbok, så kanske att jag testar...

    SvaraRadera