Matbröd med kross


Trots att jag numera kommit in i surdegsbranchen bakade jag igår helt vanliga grovbullar med jäst. Receptet hittade jag på påsen, Saltå Kvarns 4-kornskross. Egentligen skulle det bli två stora matbröd, men jag gjorde småbullar. Funkade lika bra.

2 dl 4-kornskross
4 dl vatten
5 dl mjölk eller filmjölk
50 g jäst
2 tsk salt
2 msk olja
13-14 dl (ca 700 g) rågsikt

Koka kross och vatten ca 10 min. Blanda ner mjölk eller fil. Kontrollera att röran är ca 37 grader. Smula ner jästen och rör så den löser sig. Tillsätt salt, olja och nästan allt mjöl. Arbeta ihop till en smidig deg. För att göra bröden lite roligare tillsatte jag ca 1/2 dl hackade psitagenötter och 16 torkade aprikoser i småbitar. Låt degen jäsa ca 30 min. Baka ut till små bröd. Låt jäsa ca 30 min igen. Grädda i 225 grader, drygt 15 min.
Posted by Picasa

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar