Latmansbröd

När jag du ska förära bloggen Hemgjort med ett första inlägg får det bli genom ett recept på något som är typiskt mig. Eftersom min kära mor på en inte alltför avlägsen bröllopsfest deklarerade för mig och övriga 78 gäster att jag, tillsammans med vissa andra i min familj, ingår i kategorin "smart och lat" (vilket jag f.ö. redan visste) får det bli ett brödrecept som passar en latmask som mig. Arbetsinsatsen är nämligen minimal!

Receptet hittade jag på Martins fina surdegsblogg. Jag följde hans instruktioner, men kommer till nästa gång göra några förändringar. Dessa skrev jag längst ner.

ENKLASTE FRUKOSTBULLEN

På kvällen

4 dl (400 g) vatten
1 tsk (10 g) jäst
8 dl (480 g) rågsikt
1 ½ tsk (10 g) salt
1 msk (25 g) honung

Rör ut jästen i vattnet och blanda sedan ner resten av ingredienserna. Täck bunken med plast och ställ den i kylen över natten.

På morgonen

Häll ut degen på mjölat bakbord. Dra ut degen till en lång rektangel, ca 10 x 40 cm. Vik ihop den på längden till ca 5 x 40 cm. Pensla på vatten, strö på solrosfrön och lite mjöl. Sätt på ugnen på max värme. Låt degen vila medan ugnen blir varm, ca 30 minuter kan vara lagom. Låt en plåt stå i ugnen under tiden.

Dela degen i små bitar och lägg bitarna på den heta plåten från ugnen. (Eftersom plåten är varm kommer bröden inte fastna.) Låt bröden stå inne tills de fått ordentligt med färg, ca 15 min.

Bullarna blev jättegoda! Saftiga och fina. Både jag som bakade, och maken som låg i sängen och var trögstartad, uppskattade verkligen doften av nybakat en lördagsmorgon.

Några förändringar ska jag dock testa till nästa gång.

-Ljummen degvätska. Nu tog jag kallt vatten (eftersom det inte stod nåt). Vet inte om det spelar nån roll, men degen hade nästan inte jäst nåt över natten. Så jag ska kolla vad som händer om vattnet är varmare.

- Nu tog jag kallt vatten (eftersom det inte stod nåt). Vet inte om det spelar nån roll, men degen hade nästan inte jäst nåt över natten. Så jag ska kolla vad som händer om vattnet är varmare.

- Plåten. Jag ska skippa den varma plåten. Dels blev bröden lite brända undertill (svarta), dels fastnade de ändå på plåten. Så jag kommer köra kall plåt och bakplåtspapper.

- Ugnsvärmen. Jag körde på max värme. Men eftersom bröden blev lite brända undertill kommer jag skruva ner lite, men ändå köra på dryga 200 grader.


Trots allt var detta ett toppenrecept som jag nog ska använda för att impa lite på nattgäster med nybakt. Nästa gång Gullbergs... :)

K

5 kommentarer:

  1. Bröden ser jättegoda ut! Jag blir sugen att testbaka dem! Kul att du hade med sidan du hittat receptet på! Hälsar Jenny GP (Bettans svägerska)
    Gratulerar er båda till mysig blogg-lycka till! Det ska bli kul att följa!

    SvaraRadera
  2. Detta recept ska jag nog testa. Annars ser jag framemot i sommrn när vi "checkar in" ho er och dessa små underbara väldoftande sprider sig i köket när vi vaknar hos er/E

    SvaraRadera
  3. Trots att jag hör till kategorin ambtiös och ..... ska jag nog pröva detta recept. Fin blogg som jag ska tipsa moster E om.

    SvaraRadera
  4. Bra att du tipsar moster E om bloggen! Så får hon en blogg att följa även om jag inte skriver på Kilimanjarobloggen. Hade tänkt börja om med den, men det verkar ha fått krupp. Inlägg försvinner och kommer i oordning. Så jag håller mig nog till denna.

    /K

    SvaraRadera
  5. Vart har bilderna tagit vägen?
    /B

    SvaraRadera