Rara rågrussinbullar

Jag har inte gett något särskilt nyårslöfte i år. En sak jag ändå tänkt bli bättre på är att ta hand om ALL mat, inte slänga nåt. Sen jag bakade "latmansbröd" förra helgen har jag haft ett halvt paket jäst i kylen,. För att inte jästen skulle förstöras bakade jag ikväll ihop några rågbullar. Eftersom jag hade för lite jäst lät jag dem mycket längre än receptet. Och det gick bra, de blev jättefina! Eller hur?





F.ö. använder jag numera nästan bara degbunken och vågen när jag bakar. Allt går att väga, mjölk, smör, mjöl, sirap,... Och genom att nollställa vågen mellan varje ingrediens behöver man inte använda (och smutsa ner) massa olika decilitermått och så. Då spar man disk. Det passar en latmask som mig. :)
















Receptet hittade jag i Leilas bok A piece of cake
RÅGRUSSINBULLAR, 12 BRÖD

35 gram smör
3 dl mjölk
1/2 dl mörk sirap (jag tog ljus, det enda jag hade hemma)
1 tsk salt
1 msk brödkryddor
50 g jäst
1 dl russin
8 dl rågsikt

Smält smöret. Blanda med mjölk, sirap, salt och brödkryddor. Värm till 37 grader och smula ner jästen. Blanda i mjöl och russin och knåda till en fin deg. Jäs 30 min. Dela degen i 12 smö bröd. Jäs ytterligare 30 min. Grädda i mitten av ugnen ca 10 min, 225 grader.

1 kommentar:

  1. Ett tips från mig som är en sporadisk bakare är att använda torrjäst som man kan ha hur länge som helst i kylskåpet.När degvätskan är ljummen,så väntar du pytteliten stund till tills det börjar brännas,då är den lagom varm.
    Jag kom även att tänka på mammas hemliga tips på saftigt bröd,då man använder överbliven havregrynsgröt i brödbaket.Lycka till!/Jenny GP

    SvaraRadera