Hemlagat godis, bara till jul?

Jag känner att jag ska snart ska lämna julen bakom mig och granen ska ut imorgon. Men jag måste bara få tipsa om årets favoriter bland julgodis, Rocky Road och Bounty!! Dessa två sorter skulle kunna få mig att göra julgodis året om men jag ska försöka hejda mig. Det känns nästan som när föräldrarna hindra mig att spela in Kalle Anka på julafton eftersom vi inte skulle uppskatta det på samma sätt om vi kunde se det hela året. Men jag tvivlar att det skulle bli samma sak gällande julgodis… Nu ska jag avnjuta några av de sista bitarna av Rocky Road. Tyvärr ingen bild av Bounty eftersom de är redan slut.

Leilas Rocky road
600 g mörk choklad (jag använde hälften mörk choklad, Odense 55% och hälften Fazer ljus mjölkchoklad)
2 påsar dumlekola
2 nävar mini marshmallows (jag tog stora som klipptes i mindre bitar)
3 dl salta jordnötter (obs de ska vara SALTA, inte osaltade)
1 dl skalade pistage nötter

Smält chokladen på låg värme i vattenbad (i en skål över kokande vatten). Ta skålen från vattenbadet och blanda i de andra ingredienserna. Fyll smeten i en liten långpanna ( klädd med bakplåtspapper) eller annan form och låt stelna i kylskåpet. Skär sedan i lämpligt stora bitar. Jag skar ej så stora bitar.

Bounty
(Receptet hämtat från www.matplatsen.org)

Denna sats ger ungefär 50 stycken (gör dem ganska små)

Fyllning:
50 g smör
½ dl sirap
1/2 dl florsocker
2 dl vispgrädde
1 påse kokosflingor (200 g)

Garnering:200 g ljus blockchoklad

Blanda allt utom kokos i en kastrull och koka i 5-8 minuter, tills smeten börjar bli lite seg. Tillsätt kokosen. Låt smeten svalna något och rulla sedan små bollar och lägg på bakplåtspapper. (Skölj gärna händerna i vatten mellan varven så fastnar inte smeten så lätt på fingrarna) Ställ kallt minst en timma.
Smält chokladen över vattenbad. Doppa kokosbollarna i chokladen (stick i en tandpetare så går det lätt att doppa dem utan kladd) och låt dem stelna på ett nytt bakplåtspapper. Förvaras kallt.
Posted by Picasa

1 kommentar:

  1. Leilas Rocky road var julens mest mumsiga överraskning,den gav verkligen mersmak! Hälsar Jenny

    SvaraRadera