Lite hemstickat


När vi bestämde oss för att starta bloggen "hemgjort" var tanken att den inte bara skulle innehålla bakning och matlagning utan också lite tips på hemgjorda stickade alster. Så här kommer lite tips på värmande plagg som jag har stickat. I nuläget har jag inte råd att ta hjälp av några dyra modeller, men... " man tager vad man haver" !!
Det första är en fuskpolo som jag stickat i mosstickning. Jag skyller på graviditetshormonerna men jag minns inte vad garnet heter som jag använde Men ta ett ganska grovt ullgarn och jag använde stickor nr. 10. Jag stickade vågrätt och den färdiga fuskpolon mäter 37cm bred och 45 cm hög. Jag hade gjort den lite smalare om jag skulle göra en till eftersom den töjer sig efter användning. Den har varit en favorit i höst/vinter.

Kika gärna in på www.garnstudio.com som har många bra gratismönster. De har även lättförståeliga stick och virkskolor.

Det här är deras beskrivning på mosstickning:

Ojämnt maskantal.
Varv 1 (rätsidan): 1 rät maska, 1 avig maska.
Varv 2 (avigsidan): Sticka en rät maska över den aviga maskan och en avig maska över den räta maskan.
Fortsätt på så sätt. En avig maska ser ut som en knopp, en rät maska ser ut som ett V.

Lycka till!!

4 kommentarer:

  1. Fniss. Roligt att se Jonas skägg sticka fram... :)

    SvaraRadera
  2. Tänk att jag har en bror som är modell;)
    Du får han att fixa med det mesta!!
    Men fuskpolon ser helmysig ut!Kram Jenny

    SvaraRadera
  3. Ja, jag har bra plin på brorsan din som har oanande talanger... !

    SvaraRadera
  4. Bra jobbat Bettan :-)Kram Jenny GP

    SvaraRadera