Långpannebröd

Tänkte att jag idag skulle prova ett nytt recept på matbröd. Ofta när jag bakar så hittar jag ett recept som jag bestämmer mig för och sedan blir det andra ingredienser eftersom jag tar vad jag har hemma. Men det blir oftast bra ändå. Det är det som är så kul med att baka. Men idag blev det inte ett kanon bröd. Men det var väldigt gott och fíck bra betyg hemma. Men till nästa gång ska jag använda lite mera mjöl och lägga det i en lånpanna och inte på en vanlig plåt eftersom de blev tunna.

Ett gott och saftigt bröd men ej så snyggt!

Receptet finns i boken Brödglädje



Rutbröd med mycket tugg

24 rutor

Jäsning: 30 + 30 minuter
Ugn: 200 grader, ca. 30 minuter

6 dl blandade gryn eller färdig grynblandning ( havregryn, krossat vete, krossat råg, linfrö)
50 g smör
9 dl vatten
50 g jäst
2 msk sirap
½ msk salt
½ msk anis, finstött
½ msk fänkål, finstött
ca 1 l. vetemjöl

Mät upp gryn eller färdig grynblandning och häll i en stor bunke. Koka upp 7 dl vatten. Skiva smöret över grynen, häll det kokande vattnet över, rör om och låt blandningen svalna till fingervärme.
Värm resterande vatten till fingervärme och rör ut jästen i det. Häll ner detta i grynblandningen tillsammans med sirap, salt, och kryddor. Arbeta in det mesta av vetemjölet och lämna degen att jäsa under bakduk i ca. 30 minuter.

Arbeta samman degen i bunken och vält upp den på en bakplåt klädd med bakplåtspapper. Strö lite mjöl över degen och kavla ut den så att den täcker plåten. ( Min deg var så lös att jag fick klappa ut den istället).

Dela med en bakbordsskrapa först i fjärdedelar och sedan i mindre rutor (4 x 6). Lägg en bakduk över och låt jäsa ytterligare i 30 min.

Grädda brödet i 200 graders ugnsvärme mitt i ugnen i ca. 30 minuter. Dra sedan över bakplåtspapperet med brödet på till ett bakgaller, låt brödet svalna under bakduk och bryt eller skär det i bitar innan servering.

Posted by Picasa

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar