Surdegspizza


I fredags var det dags, vetesurdegen skulle få visa vad den gick för. Pizza stod på menyn. Receptet tog jag, såklart, från Martins surdegsbok.

Fast receptet på den egenkokade tomatsåsen tog jag från en annan ny, fin receptbok. Säsongens vego - 40 smarta rätter på svenska råvaror.






Så här gjorde jag.

På fredagsmorgonen rörde jag ihop degen bestående av:
100 g vetesurdeg
20 g (1 msk) olivolja
260 g (2 2/3 dl) vatten
10 g jäst
400 g (6 dl) vetemjöl special
100 g (2 dl) durumvetemjöl
10 g (2 tsk) salt

Jag knådade degen några minuter för hand, sen täckte jag degen med folie och ställde jag den i kylen.


När jag kom hem efter jobbet kokade jag tomatsås enligt recept:
2 små gula lökar
2 vitlöksklyftor
2 msk olivolja
5 dl krossade tomater
2 tsk socker
2 krm oregano
salt och peppar


Jag hackade lök och vitlök och fräste i oljan. Sen i med resten av ingredienserna. Alltihop fick sedan småputtra ungefär en timme.


Sedan kom David hem med all "pizzafyllning", och kort därefter kom gästerna. Så i all hast blev det inget mer fotande förrän pizzan var helt klar. Men degen hade jäst jättebra i kylen under dagen. Var härligt seg, utan att vara kladdig.

Vi kavlade ut degen till två stora pizzor där alla gäster fick "fylla" sin egen del. Fyllningen vi använde var:
tomatsås
coctailtomater
röd paprika
salami
rökt skinka
fetaost
mozarella
färska champinjoner

Vi hade kavlat ut pizzadegen på bakplåtspapper, så inför gräddningen satte vi in plåten i ugnen så den var varm när vi la på pizzan. Gräddade sedan ca 15 min i 275 grdaer

Efter gräddningen la vi på:
ruccolasallad
parmesanost
pinjenötter

Och MUMS så gott det blev!!! Tunn och god deg som var lagomt hård under. Slurp! Detta kommer vi göra fler gånger.












Posted by Picasa

1 kommentar:

  1. Det där måste vi prova. Vilken bra idé att låta gästerna fylla sin egen del av pizzan.

    SvaraRadera