Wow, vilket bröd!

Idag har jag gett vetesurdegen en ny chans och bakat ett vanligt bröd. Och vilket bröd det blev sen! Och vilken härlig deg det var! Det här kommer jag verkligen att baka igen.

Receptet kom från Martins surdegsbok och hette Levain med jäst.

Igår kväll blandade jag ihop
100 g vetsurdegsgrund
150 g ljummet vatten
150 g vetemjöl special



Blandningen fick stå i en bunke täckt med plast i skåpet ovanför kylen (lite varmt) över natten. I morse (nåja, ca kl 10) såg blandningen ut så här, bubblig.

Till detta tillsatte jag
500 g vatten
10 g jäst
800 g vetemjöl special
20 g salt - tillsättes senare





Sen fick trotjänarelvispen (har jag ärvt den efter mormor eller farmor, minns inte?) börja jobba igen.

Först blandning 5 min på låg hastighet, sen 3 min på högre.

Sen tillsattes saltet, och elvispen fick blanda ytterligare 2 min. Då skulle degen ha börjat släppa lite från kanten.



Sen skulle degen jäsa. Egentligen skulle man ha en plastbytta med lock till detta. Men det hade inte jag, så jag tog en annan rostfri skål. Enligt instruktion smörjde jag den andra skålen med olja innan jag tippade över den sega degen.

Degen skulle jäsa 2 timmar. Men efter 1 timme skulle man "vika ihop" degen, dvs vika degen från kanterna in mot mitten.

Eftersom jag hade en runt skål och inte nån stor plastlåda var det lite svårt att vika ihop. Men jag gjorde så gott jag kunde. Drog upp degen och vek den mot mitten.

Vikningen upprepade jag efter 1,5 h också.











Sen hällde jag ut den färdigjästa degen ut på mjölat bakbord. Degen delade jag i två delar. Degen var väldigt luftig och bubblig. Det skulle man inte arbeta bort.

Enligt instruktion drog jag ut varje del till en platta på ca 20 x 30 cm. Plattan vek jag sedan på mitten och la sedan brödet på plåten.












Bröden skulle gräddas i varm ugn. Jag satte den på 275 grader och ställde en plåt längst ner i ugnen.


När ugnen blivit varm ställde jag in bröden, och la samtidigt några isbitar på plåten längst ner (blir vattenånga som ger en hård yta på brödet). Samtidigt sänkte jag temperaturen till 250 grader.


Efter 15 min öppnade jag ugnsluckan och vädrade ut ångan som var kvar.
Totalt gräddade jag bröden ca 35 min.






Slutresultatet: Färdiga, fina bröd. Och goda. Och stora fina hål. (Hålen är viktiga när det gäller surdeg har jag lärt mig, och dessa är helt klart godkända). :)













2 kommentarer:

  1. Nu kan du snart konkurera med Martin vad det gäller bilder och bröd. Ser jättebra ut. Nästa gång får du pova levainbrödet med bara vetesurdeg. En bra och billig plastlåda finns på Claes Olssons. Har du sett Martins film om hur man viker degen?

    SvaraRadera
  2. Karro, du är verkligen duktig, värsta bröden!
    Jag blir sugen att testa...

    SvaraRadera