Broccolisoppa med lyxiga tillbehör.

Vissa kanske kallar mig tråkig, men det jag verkligen, verkligen gillar som vintervardagsmat är mixade, släta grönsakssoppor. Det går snabbt, det är enkelt och variationsmöjligheterna med ingående grönsaker, kryddning och tillbehör/topping är i det närmaste oändliga. Dessutom går det i princip inte att misslyckas. Jag menar, kokar grönsakerna sönder gör det inget eftersom allt ändå ska mixas på slutet.

I dagens UNT var det lite sopptema, så givetvis ville jag testa ett av recepten till middag. Det blev en enkel broccolisoppa med lyxiga tillbehör: bacon, ädelost och rostade solroskärnor. Till det blev det ett ljust surdegsbröd, Grand Blanch med hela durumkärnor. Köpebröd alltså, min surdegsgrund för hembakning är ju inte riktigt klar än… :)

Soppan blev supersmarrig! Särskilt eftersom tillbehören var så goda. Och brödet… mmm… brödet.

Jag gjorde lite förändringar jämfört med originalreceptet. Här nedan kommer min variant.

BROCCOLISOPPA

500 g fryst broccoli
1 purjo
2 vitlöksklyftor
ca 1 liter buljong (jag blandade höns och grönsaks)
en nya socker
en skvätt limedrinkmix (hehe, det var vad som fanns hemma av citrusfrukt/saft)
svartpeppar
salt

1 näve solroskärnor
1 pkt bacon
ädelost

Fräs hackad vitlök och grovskuren purjo i lite olja. Tillsätt broccoli, buljong och nypan med socker och koka ca 10 min. Rosta solroskärnorna och knaperstek baconet under tiden. När soppan kokat färdigt, mixa med stavmixer. Krydda med svartpeppar, lite lime/citronjucie och ev. lite salt. Servera soppan med bacon, solroskärnor och smulad ädelost i.
Posted by Picasa

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar