Isflakskakor

Jag tycker att det har varit lite många nyttiga inlägg så nu är det hög tid för lite sött. Imorgon ska jag till jobbet och bjuda på fika och jag tänkte att ta ett säkert kort... Isflakskakor men som K skrev " man kan inte lyckas jämt. Marängen blev bränd och det " sjönk ihop när kakan svalnande. Men inom landstinget blir mariekex en princesstårta så jag tror att det blir till belåtenhet.

Receptet har jag fått av min mor.

200 g rumsvarmt smör
1 dl socker
1 dl farinsocker
3 äggulor
1 msk vatten
½ tsk salt
1 tsk bakpulver
1 tsk vaniljsocker
1/4 tsk bikarbonat
4 dl vetemjöl




Chokladkaka efter tycke och smak. Mörk choklad, blockchoklad eller jag använde Marabou Apelsinkrokant 200 g och lite mörk choklad.

Maräng:
3 äggvitor
2½ dl socker

Sätt ugnen på 175 grader.Rör eller vispa smör och socker poröst. Tillsätt farinsockret och sedan äggulorna och vattnet. Blanda vetemjölet och de övriga ingredienserna och blanda sedan ihop det med smöret och sockret. Smeten är kladdig men " kladda"ut den i en långpanna klädd med bakplåtspapper. Använd lite mjöl så går det lättare.
Hacka chokladen grovt och tryck ner den i smeten.
Vispa marängen till hårt skum och bred den på kakan.
Grädda i 175 grader i 18 min.

Posted by Picasa

1 kommentar:

  1. Efter succén förra veckan bakade jag den här kakan igen. Det är jätte gott.

    SvaraRadera