Smaskig pastarätt med kyckling och mozzarella

Detta är ett av mina favoritrecept på pasta. I receptet använder dem qourn men jag hade kyckling och det fungerar nog lika bra med salami eller skinka. Jag har bara provat med kyckling. Prova detta och du blir inte besviken!


Receptet hittade jag i tidningen Matmagasinet, nr
6-7 2009




4 port.
300 g qourn eller kycklingfilè (jag använde mera kyckling än receptet, ca. 500-700g)
Olivolja
600 g cocktailtomater eller små kvisttomater
3-4 vitlöksklyftor
300 g spaghetti
3 msk eller en lite burk röd pesto
400 g. mozzarella
Salt, peppar
1 dl. pinjenötter, rostade
4 msk hackad basilika
Hyvlad parmesan

Fräs qourn/kycklingbitarna i olivolja några minuter så att de får fin färg. Tillsätt tomaterna och pressad vitlök och låt tomaterna mjukna i värmen.
Koka pastan enligt anvisningar i lättsaltat vatten och låt den rinna av. Blanda i peston. Vänd ner kycklingröran och mozzarellaosten skuren i bitar. Krydda med salt och peppar. Strö över pinjenötter, basilika och parmesan.













Servera gärna vitlöksbröd till!!



4 kommentarer:

  1. Moster E: Oj vad jag har längtat.

    SvaraRadera
  2. Bra och roligt att du hittat hit moster! :) Jag och Bettan skriver tillsammans. Du kan se vem som skrivit längst ner i varje inlägg. Bredvid datumet står ett E om Bettan skrivt och ett K om jag skrivit.

    SvaraRadera
  3. Ursäkta att receptet var otydligt men det är kycklingfile skuren i bitar och som fräses i olivolja.
    Lycka till!!

    SvaraRadera