Vinner på lagring!


Det är lite sopptema här på bloggen. Två recept på köttfärssoppa i rad. Men vad gör väl det när soppa är så gott. :) Och fler soppor lär det bli eftersom jag är i farten...

Idag blev det rest-soppa på Portalgatan. Med rest-soppa menas inte soppa gjord på rester, utan att vi åt rester av en soppa jag kokade i tisdags. (Egentligen kokade jag två soppor, en till mat och en som bums gick in i frysen som matlådor. Jag tänkte det var lika bra att passa på när jag var matlagningssugen och maken jobbad över...) Hur som helst, den soppan vi åt i tisdags, Turkisk lins- och köttfärssoppa, var god då. Superenkel, men ändå intressant smak utav apelsinskalet. Möjligen var den lite "mjölig" som linssoppa kan bli om linserna kokat sönder ordentligt, men helt ok ändå. Fast idag, efter att soppan stått ett par dagar i kylen och mognat, hade all "mjölighet" försvunnit och soppan var bara JÄTTEGOD! Mums! Och superenkel. Den här kommer vi helt klart göra igen.

Jag tror det är så med de flesta soppor faktiskt, att de är goda nygjorda, fast ännu lite godare om de fått stå och musta till sig någon dag. De flesta soppor är helt enkelt som ett bra vin, de vinner på lagring!

Detta recept hittade jag på Tasteline.se

TURKISK LINS- OCH KÖTTFÄRSSOPPA, 4 PORT

200 g hackad lök
1 msk olivolja
300 g köttfärs
2,5 dl röda linser
4 msk tomatpuré
3 st grönsaksbuljongtärningar
15 dl vatten
1 msk finrivet apelsinskal

Fräs lök och köttfärs i olja. Tillsätt linser, tomapuré, vatten och buljongtärningar. Koka 30-40 min, tills linserna helt kokat sönder. Rör ner apelsinskalet. Smaka ev. av med lite salt. Servera (som alltid) med en klick turkisk yougart.
Posted by Picasa

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar